Moda męska w Polsce jak wynika z moich obserwacji w ostatnim czasie przechodzi niesamowity renesans. Już nie tylko internet jest źródłem wiedzy i inspiracji dla mężczyzn, dzisiaj rozmawiamy o niej w programach śniadaniowych. O trendach i zmianach usłyszymy w radiu, czy przeczytamy w prasie. W skrócie. Jest lepiej. Nie oznacza to jednak, że powiew wiosny na „mode męską”, odciska swe piętno w postaci poprawy stylu polskich mężczyzn. Stwierdzenie jest lepiej, wcale nie oznacza, że jest bardzo dobrze. Przed nami jeszcze dużo pracy. Jednym z plusów współczesności jest dostępność nie tylko informacji, ale też produktów wysokiej jakości i klasy, czyli to, czego jeszcze kilka lat temu nam zdecydowanie brakowało. Nie ma co ukrywać. To topowe marki, które na rynku mody męskiej funkcjonują nie lat kilka, kilkanaście, ale znacznie dłużej są źródłem wiedzy i przemian w męskim ubiorze, jakie nastąpiły na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Do jednych z takich marek z pewnością mogę zaliczyć Brooks Brothers. Jeśli ktoś nosi koszule z kołnierzykiem „button down” oraz zastanawia się skąd się wziął kolor różowy w modzie męskiej, odpowiedzi powinien szukać poznając historię tej właśnie marki. Uwierzcie mi, że jest co zgłębiać. Osobiście lubię zdobywać wiedzę na określony temat poprzez rozmowę. Tym ciekawsze są historie wypływające z ust pasjonatów. Jedną z takich osób, którą w ostatnim czasie poznałem, jest Pan Leszek Korwin-Piotrowski. Założyciel jedynego salonu marki Brooks Brother w Warszawie, Madison Avenie 346, który mieści się przy Placu Bankowym nr. 1. Poniżej znajdziecie moją fotorelację z wizyty w tym salonie, oraz zarys historyczny marki, której asortyment jest podstawą butiku.
Idea Madison Avenue 346
Zanim przejdę do zagadnień związanych z Brooks Brothers, chciałbym poruszyć temat idei salonu, w którym gościem byłem jakiś czas temu. Tym co rzuca się mocno w oczy i przyciąga nasz wzrok jeszcze przed przekroczeniem progu tego miejsca, są same witryny sklepowe. Kierując spojrzenie w ich kierunku nie musimy się długo zastanawiać, co się kryje za drzwiami tego butiku. Łatwo wyczuć, że jest to strefa gdzie każdy miłośnik męskiej mody i elegancji czuje się jak ryba w wodzie. Podobnego klimatu nie znajdziemy w żadnej galerii handlowej. Sama lokalizacja przy Placu Bankowym nie jest też przypadkowa. Jak powiedział Pan Leszek Korwin-Piotrowski, jest to miejsce nie przesiąknięte miejskim zgiełkiem. Goście salonu mogą się tu zrelaksować, obcować z asortymentem najwyższej jakości i zaczerpnąć odrobinę wiedzy na temat firm odzieżowych, których rzeczy oferowane są w Madison Avenue 346. Dlaczego Madison Avenue 346? Nazwa lokalu nawiązuje do adresu flagowego sklepu Brooks Brothers w Nowym Yorku, jest to dodatkowe podkreślenie przede wszystkim tego, jakiej firmy asortyment tam znajdziemy.
5 faktów w historii Brooks Brothers, o których warto wiedzieć!
Brooks Brothers to marka, której korzenie sięgają 1818 roku, kiedy to Henry Sands Brooks udał się do Nowego Yorku z ideą oferowania Amerykanom produkty wysokiej jakości. Coś co byłoby powiewem świeżości jakiej wówczas na tym rynku, w branży odzieżowej brakowało.
1. Firma założona przez Brooksa, rozwijała się i zmieniała, ale przez długi czas jedno pozostało stałe – była cały czas w rękach rodzinnych. Tak jak Henry Ford rewolucjonizował amerykański rynek motoryzacyjny, wprowadzając taśmy produkcyjne i specjalizacje miejsc pracy w swojej fabryce, rodzina Brooks rewolucjonizowała rynek odzieżowy. Wiek IXX, był dla Ameryki czasem niezwykłych przemian. To wtedy rozwijający się prężnie przemysł, zaowocował falą szybko bogacących się mężczyzn, nowych milionerów, urzędników, bankowców. Człowiek sukcesu potrzebował odpowiedniego ubrania, coś co będzie podkreślać jego wyjątkowość. Jednym z synonimów bycia dżentelmenem w tamtych czasach było posiadanie garnituru. Wtedy to Brooks Brothers jako pierwsza wprowadziła na rynek sprzedaż gotowych garniturów. Szyte były one w Anglii, statkami przesyłano je na amerykański, szybko rosnący i niezwykle chłonny rynek. Jeśli zobaczycie stare zdjęcie mężczyzn w za dużych marynarkach, jest to znak tamtych czasów. Nowobogaccy mężczyźni, którzy kupowali garnitury z „wieszaka”, a nie szyli ich na miarę.
2. 1896 rok. Button-down. Rewolucja męskich koszul. Tak śmiało możemy nazwać jeden z charakterystycznych elementów koszul marki Brooks Brothers. Sam pomysł wprowadzenia kołnierzyków zapinanych na guziki zrodził się w Anglii. John Brooks, wnuczek założyciela podczas meczu w Polo zauważył u zawodników, że ich wyłogi kołnierzyków przyszyte są nitką do koszul. Powiewające elementy podczas meczu przeszkadzały zawodnikom, taki zabieg poprawiał im komfort podczas szybkiej jazdy. Pomysł ten po powrocie do Stanów, został wcielony przez markę, a nitkę zastąpiono guzikami. Tak powstały pierwsze koszule z kołnierzykiem button-down, które obecnie są niezwykle popularne i trudno jest sobie wyobrazić czołową markę bez tego typu rozwiązań w swoim asortymencie.
3. Był początek XX wieku, a na stopach mężczyzn pojawiły się pierwsze kolorowe skarpety. Takie rozwiązanie wprowadza marka Brooks Brothers. Jest to przełamanie szarości, przewidywalności jednolitych kolorów. Skarpety dla mężczyzn, którzy dbają o najdrobniejszy szczegół.
4. Różowa koszula, a sprawa męska. Jest to rozwiązanie, które było odpowiedzią na ruch feministyczny, który był dostrzegany na początku lat XX. Kobiety zaczęły coraz bardziej zaznaczać swoją obecność w typowo jeszcze męskich zawodach. Płeć piękna siadała za sterami samolotów, kobiety chciały być kierowcami rajdowymi. Na te ruchy szybko odpowiedziała marka Brooks Brothers, jeśli Wy chcecie zabrać nam część naszego męskiego świata, my zabierzemy wam coś kobiecego. Takim synonimem kobiecości wtedy był kolor różowy. Zaczęto więc produkować różowe, męskie koszule, które mają już około 100 lat.
5. Abraham Lincoln, szesnasty prezydent Stanów Zjednoczonych i klient marki Brooks Brothers, która dostarczała mu czarne surduty. Jest on pierwszym prezydentem Ameryki, który został zamordowany. To wydarzenie tak mocno odcisnęło piętno w historii marki, że aż do 1997 roku (według pierwszego źródła, drugie mówi o 2007) czarny kolor, całkowicie znikną z asortymentu odzieży jaką oferowali. Został on zastąpiony, ciemnym, wpadającym w czerń kolorem granatowym. Osoby zgłaszające zapotrzebowanie na ubranie w tym odcieniu słyszały odpowiedź: „Czarny kolor jest przypisany nieboszczykom, więc czemu serwować go sobie za życia”.
Brooks Brother. To oni ubrali Amerykę!
Analizując całą historię marki i to kto był, lub jest z nią związany śmiało można powiedzieć, że Brooks Brothers ubrała Amerykę. Z jej asortymentu korzystało, łącznie z Barackiem Obamą, 39 prezydentów Stanów Zjednoczonych. Oprócz głów państwa odzież tej firmy nosiły takie postacie jak:
-
Rudolf Valentino,
-
Andy Warhol, za pierwszą wypłatę kupił dziesięć koszul marki Brooks Brothers,
-
Gianni Agnelli, prezes fiata,
Nie tylko prezydenci, ale i wielkie osobistości kina, sztuki, czy przedsiębiorcy, korzystają z asortymentu Brooks Brothers, co może utwierdzać w przekonaniu jak duży wpływ ma marka w życiu mężczyzn. Obecnie firma dostarcza odzież, czy szyje mundurki dla czołowych amerykańskich Collegów, klubów wioślarskich. Trudno spotkać obecnie Amerykanina, który nie znałby Brooks Brothers. Do dziś w szafach wielu dżentelmenów koszule tej firmy są podstawą garderoby. Firma jest świetnym przykładem, że łączy pokolenia. Jeśli mój dziadek używał ich rzeczy, mój ojciec, czemu więc nie miałbym tego robić ja. To świetnie podejście odzwierciedlają poniższe zdjęcia.
„Należy podkreślić, że marka odzieżowa to nie tylko wysokiej jakości produkty, technologia, ale przede wszystkim historia. Brooks Brothers tę historię ma!” Tak podsumował naszą rozmowę Pan Leszek Korwin-Piotrowski, właściciel Madison Avenue 346, przy Placu Bankowym nr 1.
Nad jakością zdjęć czuwa Samsun NX 3000