5.00 avg. rating (100% score) - 1 vote

Przegląd firm odzieżowych – w ostatnim materiale z serii wpisów „Portfel gentlemana”, w formie felietonu poruszyłem temat dotyczący „Polskich milionerów w garniturach”. Nie był  on jednak związany bezpośrednio z polskimi przedsiębiorcami, lecz dotyczył inwestorów giełdowych, którzy w ostatnich latach inwestowali w polskie spółki odzieżowe notowane na GPW w Warszawie. Okazuje się, że część marek dość mocno odrobiło straty z lat, w których były gnębione różnymi kryzysami, natomiast część spółek już od dnia debiutu na warszawskim parkiecie notuje wzrosty z niewielkimi korektami. Zarówno pierwsza jak i druga grupa spółek, w ostatnim czasie, dała zarobić swoim inwestorom. W tym materiale natomiast postanowiłem przybliżyć historie wszystkich spółek odzieżowych i obuwniczych, notowanych na GPW w Warszawie, niezależnie od kierunku, w którym podążał ich kurs akcji. Jest to wstęp do projektu, który za pośrednictwem bloga będę realizował, i który będzie częścią działu „Portfel gentlemana”. Poniżej przegląd firm odzieżowych notowanych na GPW w Warszawie. 

Bytom

Początki tej marki sięgają już 1945 roku, kiedy to w Bytomiu, na bazie przedwojennej niemieckiej szwalni, powstaje Państwowa Fabryka Konfekcyjna w Bytomiu. Obecnie Bytom SA zajmuje się sprzedażą detaliczną eleganckiej odzieży męskiej oraz sprzedażą hurtową pod marką Intermoda. Podobnie jak inne polskie marki z tego sektora, ta marka też miała gorsze i lepsze lata. Obecnie Bytom SA jest jedną z jaśniejszych firm odzieżowych notowanych na GPW Warszawie. Wartość akcji marki, z drobnymi korektami, rośnie już trzeci rok z rzędu. Czy możliwy jest powrót do poziomu 6,70 złotych za akcję? Jak najbardziej. Obecna historia przypomina tę z roku 2002, kiedy to akcje tej spółki były wyceniane nawet na 0,10 groszy. Następnie przez pięć kolejnych lat ich wartość rosła aż do 2007 roku, kiedy to jedna akcja była warta nawet 6,87 złotych.

CCC

„Cena czyni cuda”, pod taką właśnie nazwą w 1999 roku zaczęła się ciekawa historia tej jednej z największych, jak nie największych marek, która zajmuje się produkcją oraz sprzedażą obuwia w Polsce i poza granicami naszego kraju. Motorem napędowym, który w krótkim czasie pozwolił rozwinąć sieć sprzedaży detalicznej obuwia był rozwój sieci franczyzowych. Oprócz butów produkowanych w naszym kraju firma importuje obuwie z Włoch i Chin. Swoje produkty sprzedaje poprzez sieć butików QUAZI, salony firmowe CCC oraz sklepy obuwnicze BOTI. Oczywiście wszystkie działania, które przyczyniły się do rozwoju tej spółki mają swoje przełożenie w cenie akcji. W 2004 roku, jeden walor był wyceniany nawet na 9,35 złotych. Od tego czasu, akcje firmy wciąż rosną osiągając w roku 2015, cenę 198,50 złotych za jeden walor. W tekście, w którym dokonywałem wyliczeń, ile inwestor musiał zainwestować pieniędzy w jedną ze spółek odzieżowych notowanych na GPW w Warszawie, aby zostać milionerem, zabrakło CCC, ale i w tym przypadku inwestowanie długoterminowe mogło okazać się strzałem w dziesiątkę.

Gino Rossi SA

Marka powstała w roku 1992 w Słupsku i to właśnie w tym mieście do dziś mieści się siedziba główna oraz fabryka wytwarzająca buty należące do firmy. Spółka posiada jedną z największych sieci sprzedaży obuwia z wyższej i średniej półki w Polsce. W skład oferty marki wchodzi obuwie firm: Ginor Rossi, Vanita, GEOX, SIMPLE. Spółka na GPW w Warszawie zadebiutowała w roku 2016, i raczej trudno mówić w tym przypadku o drodze usłanej różami (najwyżej kolcami). Inwestorzy, którzy zainwestowali w akcje spółki w roku 2007 nie mają raczej powodów do radości, gdyż od tego czasu, wartość walorów Gino Rossi systematycznie spadała. Obecnie jedna akcja jest wyceniana na 2,50 złotego.

LPP

Początki obecnej spółki LPP sięgają 1991 roku. Wtedy to, firma działała pod nazwą Mistral SP. Z O.O.. Aktualna nazwa zaś została utworzona z pierwszych liter nazwisk jej założycieli (Jerzy Lubianiec, Marek Piechocki i Partnerzy). Pierwszy sklep (RESERWED), a zarazem pierwsza marka zajmująca się sprzedażą detaliczną odzieży została otwarta w 1999 roku. Grupa LPP na GPW w Warszawie zadebiutowała w roku 2001, a cena akcji wynosiła wówczas 48, 00 złotych. Na chwilę obecną za jeden walor tej spółki trzeba zapłacić 5 278,35 złotych. Firma ta znalazła się na mojej liście spółek, w które inwestując określoną kwotę w dniu debiutu, po kilku latach można było cieszyć się ze statusu milionera. Obecnie w skład tej grupy wchodzą takie marki jak: Reserved, Cropp, House, Mohito, Sinsay i od niedawna Tallinder.

Monnari Trade SA

Firma ta powstała w roku 1998, i specjalizowała się w projektowaniu, sprzedaży odzieży głównie dla kobiet powyżej trzydziestego roku życia. Na GPW w Warszawie spółka zadebiutowała w roku 2006. W skład spółki wchodzą marki: Monnari, Pabia, Molton i Roy. Podobnie jak Bytom czy Vistula, w latach 2009-2010 markę również dopadł kryzys a jej akcje były wyceniane nawet poniżej jednego złotego.

Prima Moda SA

Spółka swoje pierwsze kroki stawiała w latach 90-tych i zajmowała się sprzedażą obuwia. Pierwszy salon natomiast został otwarty we Wrocławiu. Na tle spółek odzieżowych i obuwniczych, o których możecie przeczytać w tym materiale, Prima Moda zadebiutowała na GPW w Warszawie dopiero w 2007 roku. Obecnie walory tej spółki wyceniane są na 1,19 złotego, co w porównaniu z ceną z roku 2007 (8,90 złotych) daje nam kiepski wynik.

Próchnik

Początki spółki sięgają roku 1948, kiedy to zostają utworzone Zakłady Przemysłu Odzieżowego im. dr. Próchnika poprzez upaństwowienie w Łodzi spółki należącej  E. Martina, N. Norenberga. Po przekształceniu w roku 1990 w jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa, a następnie w spółkę akcyjną, Próchnik SA jako jedna z pierwszych pięciu spółek w roku 1991 została wprowadzona na GPW w Warszawie. Od lat marka specjalizowała się w produkcji odzieży wierzchniej. Kolekcje z ostatnich lat mają podkreślić powrót do korzeni i jednocześnie utwierdzić pozycję firmy w segmencie odzieży eleganckiej dla mężczyzn na polskim rynku. Obecnie cena jednej akcji kształtuje się w okolicach jednego złotego. Kiedyś jeden walor tej spółki był wyceniany nawet na 112 złotych (1994 rok). Czy spółka odbuduje swoją pozycję sprzed lat?

Redan

Spółka Redan została powołana przez trzech akcjonariuszy w roku 1995. Następnie w roku 1996 powstała należąca do grupy marka Top Secret. Redan SA na GPW w Warszawie notowany jest od roku 2004. Od tego czasu, akcje tej grupy wciąż spadają. Oczywiście były odbicia, ale w okresie długoterminowym wartość walorów tej spółki znacznie spadła. Obecnie za jedną akcje Redan SA trzeba zapłacić średnio dwa złote. Do grupy Redan należą takie marki jak: Top Secret, Troll, Textilmarket, Drywash. 

Vistula

Vistula Group SA, podobnie jak wyżej wymienione spółki, specjalizuje się się w projektowaniu i sprzedaży odzieży. Vistula powstała na bazie krakowskich zakładów odzieżowych. Spółka na GPW w Warszawie notowana jest od 30 września 1993 roku. Aktualnie spółka koncentruje się na rozwoju marek: Vistula, Wólczanka, W.Kruk i Deni Cler Milano (firm odzieżowych). 

 Artykuły z działu – Portfel gentlemana (firm odzieżowych):

Polub fanpage bloga na FB i bądź zawsze na bieżąco z trendami!