5.00 avg. rating (100% score) - 1 vote

Budowa marynarki – marynarka to największa, pomijając płaszcz, czy kurtkę część męskiej garderoby. Możemy nosić ją w zestawie garniturowym lub w zestawach zdekompletowanych. Jeszcze kilka lat temu wielu mężczyzn je noszących myliło poszczególne jej elementy, a do najczęściej popełnianych gaf zaliczano błąd dotyczący butonierki – mylono ją z brustaszą lub poszetką. Mimo upływu lat, wciąż mężczyznom zdarzają się niefortunne pomyłki. Dlatego w ramach cyklu „Poradników dla Gentlemana”, w tym materiale przedstawię „Budowę marynarki męskiej”. Robię to po to, by żyło nam się lepiej, czas zapomnieć o „składaniu butonierki w kwadrat”, mężczyzna który pretenduje do bycia stylowym musi wiedzieć coś o rzeczach, które nosi. 

Budowa marynarki męskiej. Ta może się nieco różnić, w zależności czy jest to marynarka jednorzędowa, zapinana na jeden, dwa, czy posiadająca trzy guziki. Mimo to są elementy, które niezmiennie od wielu lat stanowią jej podstawę – bez nich marynarka nie byłaby marynarką. Poniżej kilka fundamentalnych faktów odnoszących się do budowy jednego z popularniejszych i często noszonego elementu męskiego ubioru. 

budowa marynarki

budowa marynarki

Klapy, element bez którego marynarka nie byłaby marynarką. Różnią się szerokością, to do nich dobieramy odpowiedniej szerokości krawat. Możemy wyróżnić klapy otwarte i klapy zamknięte. 

Kołnierz, jest połączony z klapami. Umiejscowiony jest na tylnej części marynarki w okolicach szyi. Element, który nie jest czymś trudnym do zauważenia i prawdopodobnie każdy z Was wie jak on wygląda. 

Kozerka, są to szwy, które łączą kołnierz z klapami marynarki. 

Budowa marynarki – butonierka, jest to mała dziurka umiejscowiona na lewej klapie marynarki. Pierwotnie służyła do zapinania klap w chłodniejsze dni. Z czasem, gdy charakter marynarki się zmieniał przestała pełnić swoją funkcję. Mimo to element ten do dziś znajduje się w tym samym miejscu. Obecnie to do niej wkładamy kwiat lub inne przypinki. Często butonierki są jedynie wyszyte na klapie bez odpowiedniego rozcięcia i stanowią jedynie ozdobę. 

budowa marynarki

Brustasza/kieszonka piersiowa, pierwsza nazwa pochodzi od języka niemieckiego. Mamy też polski odpowiednik tej nazwy i namawiam wszystkich by z niego korzystać. Do tej kieszonki wkładamy poszetkę. Może nam również posłużyć latem jako miejsce, gdzie włożymy okulary. 

Kieszenie, umiejscowione są w bocznych częściach marynarki. Występują trzy rodzaje: kieszeń bez patki, kieszeń z patką (klapą zakrywająca otwór kieszeni), kieszeń naszytą. 

Szlice, są to rozcięcia na tylnej części naszej marynarki. Możemy spotkać marynarki z dwoma, z jednym szlicem lub jego brakiem. Podczas zakupu często są one zszyte nićmi, po zakupie należy je rozpruć. Obecnie moda jest na marynarki posiadające dwa szlice. Fakt ten nie oznacza, że nie możemy nosić tych z jedną. Marynarki bez tego elementu z reguły gorzej się układają. 

Poruszając temat budowy marynarki, warto wspomnień o przyjętych i stosowanych zasadach jej noszenia. Należy pamiętać, że w każdej marynarce z wyłączeniem tej zapinanej na jeden guzik, ten ostatni powinien pozostać rozpięty. W marynarkach jednorzędowych podczas siadania odpinamy wszystkie guziki. Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest jej rozmiar, zarówno rękaw jak sama długość marynarki powinna być odpowiednia.  

PS.

Jeśli czujecie się przywiązani do polisy podrzucam informacje o stronie z  informacjami na temat polis na życie.